Bali, Sulawesi, Java: Indonesia

Selamat Datang di Indonesia
View from Borobudur

Indonesië: het land waar m’n ouders zijn geboren. Ik ben er inmiddels 5 keer geweest, maar voor m’n vriend was het zijn eerste vakantie buiten Europa. In 2010 besloten we namelijk om in 3 weken tijd 3 van de ruim 17.000 eilanden te bezoeken: Bali, Sulawesi en Java.
Na een reis van zo’n 17 uur (inclusief een tussenstop van ruim 3 uur in Kuala Lumpur, Maleisië) kwamen we rond middaguur aan op het eiland Bali, waar we 5 dagen verbleven in een strandbungalow.

Highlights van Bali:
-via Tanjung Benoa met een speedbootje naar Turtle Island om op de foto te gaan met o.a. een slang op onze schouders
-GWK bezocht; niet om geld te wisselen, want Garuda Wisnu Kencana wordt het grootste standbeeld ter wereld! Het is alleen nog niet helemaal af:
-zonsopkomst in Sanur, maar het was helaas te bewolkt
-olifantengrot bezocht (Goa Gajah)
-markt in Ubud bezocht
-all you can eat lunch in de bergen (Kintamani) met uitzicht op de vulkaan (Gunung Batur) en het Baturmeer; wij waren de eerste gasten en hebben de plek met het mooiste uitzicht op het terras uitgekozen:

-verschillende (gratis) koffie en thee geproefd en gezien hoe Bali koffie wordt gemaakt
-met zonsondergang verse vis gegeten (die je zelf uit moest zoeken) op het strand van het vissersdorpje Jimbaran (bovenste foto hieronder)
-zonsondergang bij Tanah Lot; een tempel op een rots in de zee die met eb te voet bereikbaar is (foto linksonder)
-rijstvelden gezien onderweg naar de bergen (foto rechtsonder)
Kuta beach (zon, zee, strand)
-op de foto in Balinese klederdracht

Het volgende eiland dat we bezocht hebben, is Sulawesi (ook wel bekend als Celebes). Ik vind dit eiland trouwens echt lijken op de letter K. Dit is het eiland waar mijn moeder vandaan komt en als eerste hebben we dan ook haar geboorteplaats Makassar bezocht. Makassar is duidelijk geen toeristenstad vergeleken met het eiland Bali. De meeste gebouwen en wegen zijn slecht onderhouden; de meeste mensen kunnen er geen Engels en m’n vriend werd er door iedereen aangestaard alsof hij van een andere planeet komt (wel grappig om te zien trouwens). Wat je absoluut een keer moet eten in Makassar is de bami kuah ayam (bamisoep met kip). Lekker grote én goedkope porties (zo’n €3).

Na een paar dagen Makassar gingen we een roadtrip maken (ruim 300 km) richting midden Sulawesi naar het Toraja-gebied. We verbleven in een super mooi resort in de bergen. Het Toraja-gebied staat bekend om de vele oude rituelen (voornamelijk uitvaartrituelen) die nog steeds worden voortgezet. Dit hebben we mogen aanschouwen met meer dan 100 varkens om ons heen die klaargemaakt werden om primitief geslacht te worden! We hebben namelijk een uitvaartceremonie mogen bijwonen van een vader en zijn zoon. Dit was erg indrukwekkend om te zien. Zo’n ceremonie vindt maar eens in de zoveel tijd plaats, omdat de familie van de overledene moet sparen voor de uitvaart, maar het was niet altijd even smakelijk om te zien hoe de varkens en waterbuffels werden afgevoerd om met de hand geslacht te worden. Iedereen in het dorp draagt zijn steentje bij (varkens/waterbuffels/andere geschenken) om deze ceremonie te organiseren. Wanneer een familie een rouwende familie bijvoorbeeld waterbuffels schenkt, dient de rouwende familie hetzelfde aantal waterbuffels te schenken bij een ceremonie van de andere familie.
De overledenen worden in Toraja in grotten begraven in steile rotswanden. We hebben 3 van deze locaties bezocht. Deze grotten waren ook erg indrukwekkend om te zien. Er worden van hout poppen nagemaakt van de (rijke) overledene die voor de grot worden geplaatst (tau tau poppen die de overledenen representeren). In de grot bevinden zich familiegraven van soms wel 200 jaar oud! Deze graven worden tot op heden nog gebruikt. Naast de genoemde rituelen staat Toraja ook bekend om de karakteristieke huisjes:

Last but not least hebben we het eiland Java bezocht. Allereerst de hoofdstad Jakarta en vervolgens vlogen we voor 3 dagen naar Yogyakarta. Naast Jakarta is dit één van de belangrijkste toeristische bestemmingen van Java. Dit was voor mij trouwens de eerste keer dat ik in Yogya was. We hebben de Borobudur (één van de grootste Boeddhistische monumenten) ter wereld bezocht:

We betraden de tempel vanaf de oostzijde en liepen 9 verdiepingen naar boven met de klok mee. Als je de heilige Boeddha aanraakt (vrouw: z’n voet; man: z’n ringvinger) mag je een wens doen. Deze wens gaat pas in vervulling als je 3 rondjes op de bovenste ring van de Borobudur loopt.

De volgende dag gingen we naar een zilverattellier om te zien hoe hier zilveren sieraden worden gemaakt. Dit proces was zo indrukwekkend dat we naderhand leuke aandenken hebben gekocht in de zilverwinkel. Voordat we naar het vliegveld gingen, zijn we ook nog bij Prambanan (grootste Hindoeïstische tempel van Indonesië) geweest:

Na aankomst in Jakarta gingen we meteen door naar Puncak Pass (tussen Bogor en Bandung in). Hier verbleven we ook weer 3 dagen. We zijn naar Taman Bunga (soort keukenhof) geweest en daarna naar Bandung (30 km verder) om te shoppen en te eten. De volgende middag zijn we naar Tangkuban Perahu (letterlijk: omgekeerde prauw) geweest. Deze vulkaan heeft 3 kraters van kokende modder. Ondanks de stank (zwavel), zaten we toch met onze hoofd in de wolken (2067m) en konden we van het mooie uitzicht genieten:
De laatste dagen in de hoofdstad Jakarta zijn we naar Taman Mini (soort Madurodam maar dan op schaal) en Monas (nationaal monument) geweest en hebben we geshopt in 5 verschillende malls. Aangezien er bijna altijd file is in Jakarta, heb je eigenlijk meer tijd nodig om deze wereldstad en z’n honderden malls te verkennen.
Monas: het Monumen Nasional (137m) symboliseert de strijd voor de onafhankelijkheid van Indonesië. De bronzen vlam weegt 14,5 ton en is met 35 kg goud bekleed.

Na 3 eilanden bezocht te hebben met 8 verschillende vervoersmiddelen, we zo’n 21 uur (=ruim 15.000 km!) in verschillende vliegtuigen hebben doorgebracht in en naar Indonesië (Amsterdam-Kuala Lumpur-Denpasar, Denpasar-Makassar, Makassar-Jakarta, Jakarta-Yogyakarta, Yogyakarta-Jakarta), we meer dan 30 uur in auto’s en bussen hebben doorgebracht en we 9 verschillende slaapplekken hebben gehad waarvan 2 mobiele (bus & vliegtuig), was er helaas een eind gekomen aan onze vakantie in Indonesië.

Voor de ‘maar’ 19 dagen dat we er waren, hebben we veel gezien, maar er zijn nog veel dingen die we hadden willen zien en doen, dus we moeten gewoon nog een keer terug!

Nog even de do’s and don’ts in Indonesië:
Do: naar de kapper voor nog geen €2,-
Do: elke dag uit eten om goedkoper uit te zijn dan thuis te eten
Do: knipperen met lampen of toeteren om te laten weten dat je voorrang NEEMT
Do: Indonesische simkaart halen om te kunnen internetten onderweg als er geen internetcafé of Wi-Fi in de buurt is
Do: op de markt kun je vaak tot de helft afdingen
Don’t: bellen tijdens rijden (is verboden, terwijl beschonken rijden is toegestaan)
Don’t: zowel bij een drukke straat als het meest afgelegen weggetje oversteken zonder te kijken
Don’t: in bikinitop/sexy topje/rokje of broekje dat boven je knieën komt naar openbare locatie
Don’t: eten dat je wordt aangeboden afwijzen

Verschillen tussen Indonesiërs (I) en Nederlanders (N):
-I: toeteren vaak om niets, maar niet tot ergernis van andere bestuurders;
N: ongeduldiger in het verkeer
-I: zeggen vaker sorry;
N: zeggen eerder bedankt
-I: cola light/diet coke is bijna alleen maar in apotheken of in de grotere supermarkten te verkrijgen
-I: tot 11/12 uur ’s nachts nog kunnen shoppen elke dag (zelfs op zondag!)
-N: staan niet raar te kijken van een buitenlander;
I: vergeten waar ze heen moeten wanneer ze een buitenlander zien
-N: teveel (blauwe) lampjes niet toegestaan op de auto/bus;
I: auto’s zijn vaak een complete kermis op de weg
-N: vaak zoeken naar medewerkers in een winkel;
I: ong. 5 medewerkers per m²
-I: met z’n 4en op een scooter zonder helm en zoveel mogelijk mensen in/op een (vracht)auto;