Run a Race for the Rush

I Love Running - when I'm done

Hardlopen met RunKeeper
Eind oktober 2012 heb ik voor het eerst een poging gewaagd om te gaan hardlopen. Ik had de RunKeeper-app geïnstalleerd op mijn mobiel en in die app had ik me aangemeld voor een trainingsschema: de Beginner 5K. 21 oktober was mijn allereerste training. Na een warming-up van 5 minuten moest ik al meteen 2,41 km joggen – ik was helemaal kapot. Veel tijd om bij te komen van deze eerste training was er niet, want twee dagen later stond training 2 alweer op het programma; een intervaltraining. In tegenstelling tot de eerste training, vond ik deze training al meteen leuk: 1 minuut hardlopen en vervolgens 1,5 minuut wandelen, dit 8 keer herhalen en de tweede training zat er ook weer op. Via de app kreeg ik steeds te horen wanneer ik moest hardlopen en wanneer ik mocht wandelen.
Elke training was weer anders; het schema bevatte namelijk 28 gevarieerde running work-outs: bepaalde loopafstanden (van 2,4 naar 3,2 naar 4,8 naar 5 km) afgewisseld met duurlooptrainingen van 45 of 50 minuten en intervaltrainingen (in het begin 1 minuut hardlopen en 1,5 minuut wandelen vervolgens 1 minuut hardlopen en 1 minuut wandelen en tot slot 1,5 minuut hardlopen en 1 minuut wandelen).
Kortom: in 55 dagen heb ik 28 keer hardgelopen met het 5 km trainingsschema voor beginners van RunKeeper! Ik heb alle trainingen bij elkaar opgeteld:

Totale afstand: 124,64 km
Totale tijd: 18 uur, 25 minuten en 55 seconden
Totaal aantal verbrande calorieën: 6603

Het was écht een intensieve training; 8 weken lang óm de dag hardlopen, poeh! Maar opgeven was geen optie. Ik heb me aan alle trainingen gehouden door weer en wind!

Hardlopen met de Running Coach
In oktober had ik al bedacht dat het me wel leuk leek om mee te doen aan de Marikenloop; een hardloopwedstrijd voor vrouwen eind mei in Nijmegen. Hier wilde ik dan ook voor gaan trainen. Na de intensieve training van RunKeeper nam ik een ‘winterstop’ van 7 weken en heb ik in februari het hardlopen weer opgepakt. Niet zo intensief als de vorige keer; ik ben rustig begonnen door eerst één keer per week te lopen. Ik liep toen zonder schema, maar kwam er al snel achter dat ik het toch wel fijn vond om gecoacht te worden. Daarom heb ik een podcast gebruikt: de 5 km Running Coach van de Atletiekunie met als coach Renate Wennemars. Zij geeft tijdens een training aan wanneer je moet hardlopen en wanneer je kunt wandelen. Tussendoor hoor je aangepaste muziek. Ik heb dit trainingsschema rustig opgepakt en ging uiteindelijk 8 weken lang 2 keer per week hardlopen met Renate Wennemars. Aangezien ik met het schema van RunKeeper mijn conditie een beetje had opgekrikt, vond ik dat ik wat extra’s moest doen bij dit trainingsschema. Daarom heb ik er voor gezorgd dat mijn looproute bij elke les van de Running Coach 5 km was. Dit trainingsschema had ook weer een gevarieerd programma en bevatte voornamelijk intervaltrainingen. Wanneer de podcasttraining was afgelopen, liep ik door tot ik de 5 km had bereikt.

RunKeeper versus Nike+ Running
Tijdens het hardlopen draag ik mijn telefoon in een sportarmband. Zo kan ik eenvoudig zien hoeveel kilometers ik heb afgelegd. De runs heb ik steeds bijgehouden met 2 apps: de RunKeeper-app en de Nike+ Running app. Beide apps houden je afstand, tijd, route op de kaart, verbrande calorieën en gemiddelde snelheid (RunKeeper) of tempo (Nike+ Running) bij.
Een voordeel van de Nike+ Running app is dat je vooraf kunt aangeven dat je bijvoorbeeld een bepaalde afstand wilt afleggen (Distance Run) of je kunt aangeven hoe lang je wilt lopen (Time Run) of dat je een bepaald record wilt verbreken (bijvoorbeeld snelste 5 km; je moet deze afstand dan wel ooit een keer hebben gelopen met de Nike+ Running app). Daarnaast kun je ook kiezen voor een Basic Run als je van te voren nog niet weet hoe lang of hoe ver je gaat lopen. Een andere leuke functie van de Nike+ Running app is dat je op Facebook en op Path kunt delen dat je aan het hardlopen bent. Wanneer je vrienden dit bericht vervolgens liken of reageren op het bericht, krijg jij gejuich te horen in de app.
Een voordeel van de RunKeeper-app is dat je naast het hardlopen ook andere activiteiten kunt bijhouden zoals: fietsen of wandelen, maar ook zwemmen (in dat geval zou ik wel voor een waterbestendig hoesje zorgen). Ook kun je vooraf via de website van RunKeeper routes instellen. De app houdt voor die route de datum, tijd en het tempo bij, zodat je eenvoudig kunt zien of je vooruitgang boekt. Daarnaast kun je ook kiezen voor bepaalde trainingsschema’s (zoals de Beginner 5k die ik heb gedaan). Aangezien ik RunKeeper al vanaf de eerste hardlooptraining gebruik en ik daarnaast ook veel fiets en wel eens ga wandelen, vind ik het leuk om al deze activiteiten in één app bij te houden. Nike+ Running gebruik ik vanaf les 3 van het 5 km trainingsschema van RunKeeper. Deze app is echt specifiek gericht op hardlopen. Wanneer je de app opstart, krijg je meteen je totaal afgelegde afstand te zien, het aantal runs en je gemiddelde tempo. Per run geeft de app aan wat je snelste en langzaamste gemiddelde tempo was. Wanneer je kiest voor een Distance Run, geeft de app de geschatte tijd weer voor een bepaalde afstand op basis van je vorige runs. Op gelijke wijze geeft de app bij een Time Run de geschatte afstand weer. Beide apps hebben dus zo hun voordelen. Voorlopig blijf ik dan ook beide apps gebruiken.

Marikenloop
Na wekenlang getraind te hebben, was het dan eindelijk 26 mei: dé dag van de Marikenloop. Bij inschrijving moest je aangeven wat je verwachte eindtijd zou zijn. Aangezien ik bij inschrijving (in februari) nog niet echt een goede hardloopconditie had, had ik een eindtijd van 42 minuten opgegeven. Daarom werd ik in het langzaamste startvak ingedeeld. Hierdoor duurde het een uur voordat ik vanuit het startvak kon starten. Tijdens de Marikenloop was ik blijkbaar zo gespannen dat de spieren in mijn armen verkrampten. Ik ben ook nog eens te snel van start gegaan waardoor ik halverwege langzamer moest gaan lopen om het vol te houden. Helaas had ik mijn record voor de 5 km (32 minuten en 21 seconden) dan ook niet verbroken. De netto eindtijd van mijn eerste 5 km wedstrijd was namelijk 33 minuten en 47 seconden. Ik heb er een mooie medaille voor gekregen:

Volgende hardloopwedstrijd
Nu heb ik de smaak te pakken en heb ik me meteen aangemeld voor een nieuwe hardloopwedstrijd in september. Ik ga namelijk de 3 Engelse mijl (4,8 km) lopen tijdens de Bridge to Bridge in Arnhem (met als verwachte eindtijd 32 minuten). Na de Marikenloop heb ik nog 2 keer hardgelopen. Daarna heb ik een ‘zomerstop’ gehouden van ruim 5 weken. Afgelopen zondag heb ik de draad weer opgepakt en heb ik een rondje van 5 km gelopen. Dat viel vies tegen. Ik merkte meteen al dat er van mijn hardloopconditie (voor zover je daarvan kan spreken) nog maar weinig over was. Ik was echt he-le-maal kapot na dit rondje en ik liep daarnaast ook nog ruim onder mijn gemiddelde tempo. De dagen erna waren ook afzien, want ik kon amper (trap)lopen door de spierpijn in mijn bovenbenen.

Nu heb ik dus besloten om weer met een Running Coach te gaan lopen. Start to run! met de Vlaamse Evy Gruyaert. Dit belooft weer een intensieve work-out te worden aangezien het 27 lessen zijn. Deze week ga ik hiermee van start. Ik ben benieuwd of ik dit record binnenkort wellicht kan verbreken:

Een gedachte over “Run a Race for the Rush

  1. Pingback: How to wear your hair | barbara nathalia

Geef een reactie

