Marmaris: sun, sea, Turkey!

Türkiye’ye Hoş Geldiniz

In 2011 heb ik samen met mijn vriend via een reisorganisatie een vakantie geboekt naar de Turkse badplaats Marmaris. Dit was voor ons de eerste keer dat we een pakketreis hadden geboekt: retourvlucht + transfers + appartement. We hadden gunstige vliegtijden; we vlogen ’s ochtends vroeg heen en (8 dagen later) ’s avonds laat weer terug.
Aangezien we het strand na een dag wel hadden gezien, besloten we om 4 excursies te boeken:
Hamam
Pamukkale/Hiërapolis
Rhodos
Boottocht
Bezienswaardigheden in Marmaris

Hamam
Dit is echt een must als je naar Turkije gaat. Wij hebben deze behandeling bewust aan het begin van onze vakantie gepland. Door het scrubben worden namelijk alle dode huidcellen verwijderd. Hierdoor word je mooier bruin en blijf je lánger bruin. In de hamam kon je eerst heerlijk ontspannen (en zweten) in de sauna zodat je poriën schoon werden. Vervolgens ging je naar de warme hamam-ruimte waar je op een grote verwarmde marmeren steen moest liggen en dan werd je hele lichaam gescrubd door één van de hamam-medewerkers. Na de douche werd je van top tot teen ingezeept en kreeg je een zeepmassage. De zeep zat in een speciale zak (het leek op een soort kussensloop met gaatjes erin). Door het zwaaien ontstaat er heel veel schuim. Na de afsluitende douche kom je met een super zachte huid weer buiten.

Pamukkale/Hiërapolis
PamukkalePamukkale is een natuurfenomeen in Turkije en is samen met de antieke stad Hiërapolis opgenomen op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Vanuit verschillende plaatsen in Turkije worden er excursies georganiseerd naar het ‘kasteel van katoen’ (vanuit Marmaris was het ruim 3,5 uur rijden). Pamukkale staat bekend om de witte (kalk)terrassen. Het water bevat veel kalk en loopt via een groot aantal terrassen van een helling. Uit het warme water (35°C) slaat calciumcarbonaat neer en zo worden dikke pakketten kalk langs de terrassen afgezet. Het lijkt net of er sneeuw ligt. Op blote voeten mag je een deel van de kalkterrassen betreden. Naast het pootje baden in het water van de kalkterrassen kun je ook zwemmen in de Antique Pool; een natuurlijk zwembad dat een therapeutische werking heeft (rechtsboven op de foto hieronder).
In Hiërapolis (een archeologische vindplaats vlakbij Pamukkale) staat een theater dat nog steeds wordt gebruikt (linksboven op de foto).
Hiërapolis

Rhodos
Aangezien je op een heldere dag Rhodos kunt zien vanaf Marmaris, vonden we deze stad ook wel een bezoek waard. Met een catamaran kwamen we na ongeveer drie kwartier aan in Rhodos-stad. Het grappige is dat je dan weer in Europa bent (Griekenland). Daarom krijg je bij de douane een stempel in je paspoort dat je Turkije uit bent. Aan het eind van de dag gingen we weer terug en kregen we weer een visumstempel van Turkije. We bleven dus maar een paar uur op Rhodos, daarom hebben we eerst een sightseeing tour gemaakt met een bus. We stopten onder andere bij de Akropolis van Rhodos-stad waar overblijfselen te vinden zijn van de tempel van Apollo Pythios (onderste foto). Vervolgens liepen we vanuit de oude binnenstad terug naar het centrum om te lunchen op het Hippocrates plein. Aan het begin van de avond gingen we weer terug naar Marmaris.

Boottocht
Marmaris biedt verschillende boottochten aan. Aangezien we deze excursie aan het eind van de vakantie hadden gepland, kozen we voor een relax boottocht. Varen op de helderblauwe zee, zonnen en lunchen op de boot en onderweg werd het anker een paar keer uitgegooid zodat we konden genieten van een verfrissende duik in de azuurblauwe zee:
boottocht

In Marmaris kun je bij de overdekte winkeltjes in de old grand bazaar (linksboven op de foto) van alles krijgen. Het kasteel van Marmaris (rechtsboven op de foto) dient als museum en biedt een mooi uitzicht op de haven (onderste foto). In de haven zijn diverse restaurants te vinden.
Kortom, Mármaris is een mooie badplaats om lekker te zonnen en te relaxen, maar je kunt er ook leuke dagtrips maken naar bezienswaardigheden in Turkije of Griekenland!