The two of us in Cyprus

Kuzey Kıbrıs’a hoş geldiniz
Kasteel Kantara - Noord-Cyprus
Noord-Cyprus. Dit Turkse deel van Cyprus, ofwel de Turkse Republiek Noord-Cyprus, wordt alleen door Turkije erkend. De rest van de wereld beschouwt dit formeel als bezet gebied van de Republiek Cyprus. Begin september 2012 gingen mijn vriend en ik een week naar het noordelijke gedeelte van dit prachtige eiland in de Middellandse Zee.

Ook tijdens deze vakantie hadden we gunstige vliegtijden. We verbleven 8 volle dagen in een hotel aan de noordkust, direct aan zee. Het hotel bevond zich een paar kilometer buiten het centrum van de havenstad Girne (Turkse naam) ofwel Kyrenia (Griekse naam). Tijdens ons verblijf hebben we 2 excursies geboekt: de Kyrenia tour en de Nicosia tour. Daarnaast hebben we voor 3 dagen een auto gehuurd en hebben we roadtrips gemaakt naar het westen (Güzelyurt(Turks)/Morphou(Grieks)), het noordoosten (Karpas schiereiland) en het oosten (Famagusta).

Kyrenia tour
Met een bus vertrokken we vroeg in de ochtend om alle belangrijke bezienswaardigheden in en om Kyrenia te ontdekken:
-Bellapais abdij: Gotisch “Klooster van de vrede” uit de 12e eeuw (foto linksboven)
-Bij het goed bewaard gebleven Kasteel St. Hilarion (uit de 10e eeuw) hebben we 300 treden beklommen om bij de top te komen: 732 meter hoog (middelste foto bovenin) in het Kyrenia-gebergte (uitzicht vanuit kasteel: foto rechtsboven en middelste foto). Het kasteel schijnt een inspiratiebron te zijn geweest voor het kasteel in de tekenfilm Sneeuwwitje. Daarom wordt Kasteel St. Hilarion ook wel het Sneeuwwitje-kasteel genoemd. Het is naast de twee andere kastelen in het Kyrenia-gebergte – Kasteel Kantara en Kasteel Buffavento – gebouwd ter beveiliging tegen Arabische invallen. Ze gaven signalen van het ene kasteel naar het andere om elkaar te waarschuwen.
-We hebben de weekmarkt bezocht
-We bezochten het Kyrenia kasteel (uitzicht vanuit kasteel: foto linksonder)
-Het scheepswrak museum met het oudste Griekse handelsschip ter wereld (uit de 4e eeuw) is te zien op de middelste foto onderin
-Aan de gezellige ronde haven van Kyrenia (foto rechtsonder) zijn op de boulevard allerlei winkels, restaurants en cafés te vinden.

Nicosia tour
We vertrokken vroeg in de ochtend met een bus vanuit Kyrenia om alle belangrijke bezienswaardigheden in de verdeelde hoofdstad Nicosia te ontdekken:
-De Kyrenia poort in het noorden van de hoofdstad Nicosia (Lefkoşa in het Turks) is één van de drie toegangspoorten (naast de Famagusta poort en de Paphos poort) die de oude stad van Nicosia ommuren (foto linksboven)
-De Venetiaanse zuil (6 meter hoog) op het Atatürk-plein komt uit Salamis en werd hier door de Venetianen neergezet (middelste foto bovenin)
-Büyük Han: de grote herberg uit de 16e eeuw heeft op de binnenplaats een moskee (foto rechtsboven). Nu zijn er diverse winkels te vinden (middelste foto rechts)
-St. Sophia kathedraal: nu Selim-moskee (deels te zien op de foto rechtsonder)
-De grensovergang bij Nicosia is de enige grensovergang waarbij je te voet van Noord- naar Zuid-Cyprus kan (en vice versa). Voordat we de grens overstaken naar het zuiden van Nicosia, moesten we langs de douane voor een stempel in ons paspoort. Vervolgens loop je via de Ledrastreet van Noord- naar Zuid-Cyprus (foto linksonder). In Zuid-Nicosia vallen ketens zoals Starbucks en KFC meteen op. Deze ketens kunnen zich namelijk niet vestigen in het niet-erkende Noord-Cyprus. Het lijkt echt alsof je ineens in een ander land bent. Het zuiden is zo anders dan het noorden; en dat in dezelfde stad! In het zuiden van de stad Nicosia moet je bijvoorbeeld ook met euro’s betalen, terwijl je in het noorden van de stad met de Turkse lira betaalt.

Roadtrip naar het westen: Güzelyurt/Morphou
Vanuit Kyrenia reden we richting het westen van Noord-Cyprus.
-Op de foto linksboven zie je in de verte het eilandje Petra Tou Limnidi (een van de eerste nederzettingen van het eiland)
-St. Mamas church in Morphou/Güzelyurt (foto rechtsboven)
-Vouni paleis (5e eeuw v.Chr.): opgravingsterrein op een 255 meter hoge heuvel aan zee (middelste foto rechts en foto linksboven)
-Theater Soli: een gerestaureerd theater uit de 2e eeuw (foto linksonder)
-Resten van mozaïekvloeren van een vroegchristelijke basilica uit de 4e eeuw in het door Atheners gestichte stadskoninkrijk Soli (foto rechtsonder)
-Voordat we weer teruggingen naar Kyrenia, maakten we nog een tussenstop bij Escape beach – een van de populairste stranden van Noord-Cyprus – waar je heerlijk kunt ontspannen op een loungezak of in een hangmat boven water.

Roadtrip naar het noordoosten: Karpas schiereiland
Vanuit Kyrenia reden we richting het noordoosten van Noord-Cyprus.
-Onze eerste stop was bij Kasteel Kantara: 680 meter hoog in het Kyrenia-gebergte (foto linksboven en middelste foto rechts)
-Apostolos Andreasklooster (foto rechtsboven)
-Onderweg kwamen we veel wilde ezels tegen in Karpaz National Park (middelste foto links)
-Golden Sands Beach: een mooi duinlandschap met een wit strand en groene pijnbomen (foto linksonder)
-Ayios Thyrsos kerk (foto rechtsonder)
Voordat we weer terugkeerden naar Kyrenia, hebben we heerlijk gezwommen in de heldere Middellandse Zee bij de Golden Sands Beach. De headerfoto van mijn blog is trouwens gemaakt tijdens deze vakantie toen we van Karpas terugreden naar Kyrenia.

Roadtrip naar het oosten: Famagusta
Vanuit Kyrenia reden we op onze laatste dag op Cyprus richting het oosten van Noord-Cyprus.
-We reden eerst naar Kasteel Buffavento. Hier moesten we ruim 400 treden beklimmen om bij de top te komen: 950 meter hoog in het Kyrenia-gebergte (uitzicht vanuit kasteel: bovenste foto). Het was een steile klim van ongeveer 45 minuten!
Onderweg naar Famagusta maakten we een tussenstop bij:
-St. Barnabas-klooster: nu is het een museum (middelste foto links)
-Kapel/graf St. Barnabas (middelste foto)
-Famagusta baai (middelste foto rechts)
-We bezochten de ruïnes van de (11e eeuw v.Chr.) oude stad Salamis. Het theater in Salamis (onderste foto) uit de 1e eeuw heeft 50 rijen zitplaatsen voor 15.000 toeschouwers.

De roadtrips vonden we het leukst om te doen deze vakantie. Al was het wel even wennen dat het stuur rechts zit en dat je op Cyprus links moet rijden. De Kyrenia tour en de Nicosia tour waren trouwens ook écht de moeite waard, maar omdat je bij een roadtrip zelf bepaalt waar je naartoe gaat en hoe lang je ergens blijft, heb je veel meer vrijheid om alle bezienswaardigheden zelf te ontdekken. We hebben dan ook bijna alle bezienswaardigheden die Noord-Cyprus te bieden heeft, bezocht:

Deze printscreen heb ik met mijn iPhone gemaakt. De kaart laat zien op welke plaatsen ik met mijn iPhone op Cyprus een foto heb gemaakt. Het merendeel van de foto’s die ik op Cyprus heb gemaakt, zijn overigens met mijn fotocamera gemaakt, maar deze afbeelding geeft wel een redelijk beeld van waar we allemaal zijn geweest. Nu dus gauw een vakantie boeken naar Zuid-Cyprus!